onsdag 14 juli 2010

Linnesärk och hängselkjol i ylle

Jo jag skulle ju sy en vikingadress till ett bröllop vi är bjudna på i augusti. Det går sakta men säkert framåt. Hittills har jag nästan gjort klart en särk i krinklat vitt lin från Medeltidsmode, tyvärr tycker jag inte den blivit så lyckad, tyget var pest att sy i. Det skrynklar ihop sig väldigt när det tvättas så jag ska köra det i maskin en vända och se om den funkar bättre då, annars får jag nog börja sy in och sy om... *suck*... tråkigt! Så inga bilder på den idag.

Nästa steg var att sy en hängselkjol i ett blårutigt ylle som jag köpte förra sommaren i Visby från Kerstin på Medeltidsmode. Hängselkjolen är helt handsydd med vaxad lintråd och den här är jag faktiskt riktigt nöjd med! Vill nog byta ut hängslena mot brickband nån gång i framtiden och kanske brodera nåt snyggt längs fållen och/eller i överkant. Men annars är den finfin som den är redan nu!

Under har jag på bilden en linnesärk i naturfärgat linne, sydd samtidigt som de två linneklänningarna i föregående inlägg, dva för två år sedan. Faktiskt det absolut första jag sytt sedan syslöjden på högstadiet och jag är sjukt nöjd! Den är sval, skön, sitter bra och dessutom snygg! Den har genomgått lite förändringar också. Från början var den långärmad och helt maskinsydd. Sen ledsnade jag på att ärmarna hela tiden knölade sig under min 1300-talsklänning så jag klippte helt enkelt av dem förra sommaren. Efter det har jag också sytt om en del synligt upptill på särken för hand och börjat fälla sömsmånerna för hand. Planen är att fälla alla sömsmåner och fålla om den för hand, men det är ingen brådska med det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar