söndag 11 juli 2010

Två linneklänningar

Dessa två linneklänningar var det allra första jag sydde, i panik inför min allra första medeltidsvecka såklart. Den ena i grönt med ett litet spänne i halsen. Den andra i en ganska matt lila (ser klarare ut på bilden) med ett band runt halsen och längs fållen.
Båda är i linnetyg, ett tyg som jag hittat hos mina föräldrar och jag kan därför inte svära på att det är 100 % linne, men det ska vara det enligt min syser som köpt det för flera år sedan. De är sydda på maskin, alla delar sick-sackade runtom och sedan ihopsydda med raksöm. Klänningarna är sydda av raka stycken och kilar både i sidorna och mitt fram och bak. De är svala, sköna och har en härlig vidd i kjolen. De är inte så tajta att det behövs snörning eller knappar för att ta sig i och ur. Man kan ha ett bälte i midjan om man vill. Jag är stl S/36 ungefär, 1,67 lång.
Klänningarna är inte på minsta vis historiskt korrekta och jag kommer nog inte använda dem så mycket så därför kan jag sälja dem om nån vill ha dem! De passar jättebra på medeltida/vikingatida marknader för den som inte blivit lika nördig som jag vad gäller att vara HK. De kan säkert vara lämpliga på något lajv också. Klänningarna kan ju även användas som underklänningar tillsammans med något tjusigare överplagg. Något pris har jag inte tänkt ut än, men kom gärna med bud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar