fredag 26 mars 2010

Den första nålbundna mössan

Jag hade varit sugen på att lära mig nålbindning ett tag och i höstas när jag var arbetslös tog jag tag i det hela. Jag fick ett garn av min syster och även en halvfärdig stickad vant i samma garn som jag förståss repade upp. Garnet var mörkbrunt, typ lovikka.

Jag googlade, läste om nålbindning och hittade till slut lite olika instruktionsvideos. En del på youtube men den som jag tyckte var enklast att förstå var den här: http://vajanto.net/gradu/
Det är en beskrivning på finska på tre olika varianter av nålbindning efter gravfynd som är gjorda i Finland. Jag använde mig av varianten "venäjäksi" vilket betyder ungefär "på ryskt vis" och ger ett mycket tätt och tjockt resultat.

Några misslyckade försök senare fick jag till det och kom igång med att göra en lång orm! Jag bestämde mig för att göra en mössa etersom det verkade vara enkelt att börja med. Det tog en stund, men när jag fått lite fart på det hela så började mössan arta sig!

I slutändan blev den väl sådär. Garnet är lite stickigt, mössan är lite för liten och det är enstaka småfel i den. Men för att vara det första jag nålbundit så är jag nöjd! Om någon gillar den så kan jag tänka mig att sälja den billigt, lägg ett bud :) Den är väl ca stl 54-55.

Och här kommer den obligatoriska bilden:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar