tisdag 28 februari 2012

Blå tjockvantar

Mina första nålbundna vantar! Gjordes för över ett år sedan i det ryska stygnet av Drops Eskimo i blått med en liten kant i Eskimo print vit/beige/rosa. Varma och sköna, den här vintern har de använts en hel del. Dessa gjorde jag med en rund början, dvs började uppifrån med en ögla som jag nålband runt och ökade för att få rätt storlek. Jag var inte så förtjust i detta sätt att börja så mina övriga par har varit med en rak början och blir därför lite plattare upptill. Men som sagt, detta var mina första och man lär sig nåt nytt hela tiden! Jag börjar alltid vantar uppifrån och ner, gör en "tumkil" som jag tar in nerdanför tummen till lagom vidd. Jag gillar ganska tighta vantar som sitter kvar bra på handen och inte känns för klumpiga. Tummarna på mina senaste gjorde jag ganska raka med minskningar bara på sista varvet för att få ihop den snyggt. På dessa är tummarna mer kon-formade eftersom jag minskat lite allteftersom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar