fredag 27 januari 2012

Mi-parti

Jag började lite smått med min mi-parti klänning. Siktar på mitten av 1300-talet, inspirationen kommer från Alexanderromanen och de här bilderna:


















Tygerna jag har är dels ett blått rutigt ylle från medeltidsmode, samma som jag har till hängselkjolen jag tidigare sytt, dels ett fint krapp-färgat engelskt kläde från Historiska rum.

Först pusslade jag ihop så att jag skulle få plats med alla bitar på mina tyger, eftersom jag hade 1,5x1,5 m av klädet och en restbit av det rutiga som var L-formad. Sedan klippte jag ut delarna efter mina mått samt kilar för vidd i kjolen.
Därefter har jag nålat ihop det hela på provdockan som är inställd efter mina mått. Jag har fått flytta runt lite på kilarna för att det ska se bra ut och fått ta in lite här och var. Nu ska överdelen tråcklas ihop och provas på mig också innan jag klipper den i sin slutgiltiga form och även klipper ut fodret till den. Istället för att göra såhär hade man kunnat göra en toille i t ex ett gammalt lakan men jag har tagit en genväg och hoppas det går bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar