lördag 24 april 2010

Trekantssjal i alpacka

Först gjorde jag en liten test för att se om det var möjligt att nålbinda fram och tillbaka, som när man stickar. Hittills hade jag bara nålbundit runt, som vantar och mössor. Så att det blir en "tub". Och det gick ju bra. Så då började jag nålbunda en lång lång orm. Den blev till slut lite längre än jag, dvs kanske 1,75 m eller så...

Det här ska ju i slutändan bli en trekantssjal, så för varje varv minskar jag lite i ändarna.

En av fördelarna med att nålbinda jämfört med att sticka är att man faktiskt kan använda det man håller på med även om det inte är helt färdigt. Eller som i det här fallet - långt ifrån färdigt. Det finns ingen risk att det repar upp sig och den lilla garnstumpen som blir kan man bara pilla in lite så den inte syns. Den här sjalen är jätteskön och jag har använt den flera gånger i vintras, även om den ännu inte varit klar. För tillfället ligger den lite på is till i höst. En tjock sjal i alpacka är VARM och inte direkt ett sommarplagg... Fast, det är klart man skulle kunna ha den över axlarna en sen sommar kväll om man sitter ute på balkongen och dricker ett glas vin kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar